טיולי חוג יוצאי הגדוד

טיול בעקבות מלחמת העולם הראשונה  שפלה ובמישור חוף יהודה – את סיורנו פתחנו בתחנת הרכבת בואדי צראר (נחל שׂורק), הידועה כתחנת הצומת, שכיבושה בידי הבריטים בנובמבר 1917, ניתק את הכוחות התורכיים בהרי יהודה ואפשר את כיבושה של ירושלים.

מכאן המשכנו לשני רכסים גבוהים, אל שרידי הכפרים קטרה ומע'אר, הנמצאים בין גדרה לגבעת ברנר. הקרבות על רכסים אלה הביאו בהמשך לנפילת רמלה, לוד, יפו ותחנת הצומת שנזכרה לעיל, לידי הבריטים.

תחנתנו הבאה הייתה בית הקברות העתיק של המושבה רחובות, שם קבור מפקד הגדוד העברי, הקולונל אליעזר מרגולין. משם נסענו אל מושב נטעים שמהגבעה שלנו צפינו בקרב ההשהיה שניהלו התורכים באזור עַיוּן קרא, בין נס ציונה לראשל"צ. סיימנו בביקור בחווה שהקים המיסיונר הגרמני שנלר ליד נצר סירני, חווה בה התמקמה מפקדתו של גנרל אלנבי, מפקד הכוחות הבריטיים בארץ-ישראל.

שפרעם  את טיולנו התחלנו ברחבת בנין העיריה, שם יש תבליט המתאר ארועים מרכזיים בתולדות העיר. המשכנו בסמטאות העיר העתיקה אל ארמונות העשירים מהמאה ה-19 ואל המצודה שנבנתה כאן במאה ה-18. ירדנו אל הכנסיה היוונית-קתולית, החשובה בכנסיות שפרעם. ביקרנו בבית הכנסת היהודי העתיק הנשמר היטב בידי משפחה מוסלמית המתגוררת בסמוך. הגענו אל קבוצת קברים עתיקים מפוארים מהתקופה הביזאנטית והתפעלנו מהעיטורים החצובים בכניסת אליהם.

בהמשך נסענו בדרך הנוף שביערות אלונים שפרעם וכדרכנו סיימנו בסעודה דשנה.

ירושלים  טיול לאתרים בלתי מוכרים בעיר שכונו היינו בה אינסוף פעמים. ירדנו משער יפו אל סמטאות הרובע הנוצרי. נכנסנו אל כנסיה אתיופית לא מוכרת. באנו אל שער שכם כדי לגלות שמתחתיו מסתתר שער מרהיב מהתקופה הרומית ושרידים מכיכר הכניסה לעיר של אז. לא הרחק משם נכנסנו למערה ענקית, מערת צדקיהו, ששטחה כתשעה דונם. ממדיה העצומים, הגובה הרב אליו היא מיתמרת ומעין קטן הנובע בתוכה, משרים על המטייל אוירה מסתורית רוחשת אגדות.

אל העיר העתיקה הגענו דרך שער כמעט לא מוכר, שער הורדוס. הכרנו סמטאות נעלמות ברובע המוסלמי. בהמשך באנו אל רחוב הגיא וממנו המשכנו ברחוב הצלבני ההולך מעל הקארדו הקדום. סיימנו בחנות בדים מרתקת העומדת מעל שרידי אתר צלבני.